Selasa, 10 November 2015

Bagaimana untuk menghilangkan Buasir dan mencegah berulang semula jadi

Bagaimana untuk menghilangkan Buasir dan mencegah berulang semula jadi

Ketidakselesaan di lulus najis, sakit dan pendarahan semasa membuang air besar, adalah tanda-tanda yang pasti menunjukkan Buasir. Seseorang itu perlu berhati-hati pada permulaan gejala-gejala ini untuk mengelakkan komplikasi yang serius pada masa akan datang. Buasir atau buasir boleh menjadi sangat menyakitkan, selalunya membawa kepada keadaan yang memalukan. Keadaan ini berlaku disebabkan oleh saluran darah yang lemah dalam rektum dan dubur. Urat mendapatkan bengkak dan radang, menyebabkan pendarahan kerana melakukan senaman dan geseran. Buasir luaran berlaku dengan pembengkakan dubur, diikuti dengan kesakitan yang teruk. Buasir dalaman biasanya tidak menyakitkan yang diikuti oleh pendarahan.

Obesiti, sembelit teruk, tabiat pemakanan yang rosak dan keturunan adalah faktor penyebab utama penyakit ini.

Bagaimana untuk menghilangkan buasir atau buasir cepat?

Pengubahsuaian dalam gaya hidup dan diet diikuti oleh terapi semula jadi yang ringkas akan memberikan anda kelegaan segera dari buasir.

1. Elakkan mengambil makanan yang pedas dan berminyak. Makanan yang diproses mengandungi bahan pengawet juga perlu dielakkan ketat.

2. Pengambilan buah-buahan dan sayur-sayuran hijau membantu mengurangkan sembelit.

3. Jus dari lobak adalah sangat berguna dalam merawat buasir. Minum 100 ml jus pagi setiap hari atau menggunakan campuran jus lobak dan susu di kawasan yang terlibat membantu dalam mengurangkan pendarahan.

4. minum kerap dadih menambah garam batu untuk ia adalah satu lagi ubat yang berguna untuk buasir. Pengambilan harian dadih juga membantu dalam merawat penyakit ini.

5. Rendam beberapa buah tin dalam air selama 8-12 jam, dan mengambil bersama-sama dengan air dua kali sehari.

6. Ambil betik masak pada sebelah petang dengan kerap untuk menghilangkan buasir.

Cara Mencegah berulangnya Buasir atau Buasir

Berulangnya buasir atau buasir boleh menjadi sangat mengecewakan. Kadang-kadang buasir reda secara semula jadi, tetapi boleh muncul semula bergantung kepada keadaan kesihatan bertukar menjadi ciri kronik. Seseorang dengan pengalaman awal buasir mesti sentiasa berhati-hati dan mengekalkan gaya hidup berdisiplin termasuk tabiat makanan yang sihat. Buasir boleh diubati sepenuhnya dengan menyusun semula gaya hidup dan diet, tetapi mengikut tabiat yang tidak sihat selepas penawar lagi boleh mengundang keadaan ini menyakitkan.

1. Sentiasa cuba untuk mengekalkan berat badan yang normal melalui latihan fizikal yang kerap. Orang gemuk lebih mudah terdedah dalam membangunkan buasir. Kerap bersenam membantu dalam peredaran darah yang lebih baik, mengurangkan gejala-gejala buasir.

2. Melihat bahawa pengambilan serat harian anda sudah cukup untuk memudahkan pergerakan usus mudah. Makanan pedas dan berminyak akan membawa kepada pembentukan najis keras. Jumlah yang mencukupi buah-buahan dan sayur-sayuran akan membantu melembutkan najis.

3. pengambilan cecair yang mencukupi adalah satu kemestian bersama-sama dengan diet serat yang tinggi untuk mengelakkan sembelit. Keperluan cecair berbeza mengikut berat badan seseorang.

4. Strictly menjauhkan diri daripada alkohol dan minuman berkarbonat lain. Ini adalah minuman berkalori tinggi yang akhirnya menyebabkan peningkatan berat badan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar