Selasa, 10 November 2015

Senak Pemulihan semula jadi - Rawatan dispepsia Berkesan

Senak Pemulihan semula jadi - Rawatan dispepsia Berkesan

Masalah penghadaman adalah ciri-ciri biasa dalam kehidupan seharian kita yang timbul kerana lebih makan atau tabiat pemanas rosak. Masalah penghadaman, juga dikenali sebagai dispepsia timbul daripada faktor-faktor yang dinyatakan di atas menyebabkan kembung perut, heartburns dan refluks asid. Kes-kes ringan senak boleh diubati dengan mudah mengawal tabiat makan, tetapi pesakit kronik mesti memberi perhatian kepada gangguan pencernaan ini untuk mengelakkan sebarang komplikasi yang serius. Keputusan penderitaan berpanjangan dalam pemakanan tidak seimbang badan, keadaan kulit yang miskin, uban pramasa rambut dan keguguran rambut. Kronik refluks asid perut menyebabkan kerengsaan dalam esofagus mewujudkan komplikasi yang tidak diingini.

Gejala

1. Sakit perut
2. Berkentut
Terbakar 3. Heart
4. Lingering rasa masam dalam mulut
5. memuntahkan asid yang kerap

Punca

Keputusan senak dari beberapa sebab-sebab yang boleh disenaraikan seperti berikut:

1. Makan berlebihan
2. pengambilan Lebihan pedas dan berminyak makanan
3. Mempunyai makanan di masa yang salah
4. Tekanan dan kebimbangan
5. Sikap tidak bertoleransi terhadap makanan tertentu
6. Kehamilan
7. Merokok dan minum (sedikit)

Pemulihan senak

Walaupun senak atau dispepsia boleh menjadi masalah yang mengganggu bagi ramai, tetapi berita baik ialah bahawa penyakit ini boleh diubati sepenuhnya melalui kaedah semula jadi rawatan tanpa membayar satu kunjungan ke klinik doktor.

1. Strictly mengurangkan makanan pedas dan ringan dan termasuk bijirin penuh, bijirin dan sayur-sayuran dalam diet. Berpegang kepada tabiat makanan biasa dan berhenti mempunyai snek yang tidak sihat di antara waktu makan.

2. Makan dalam jumlah yang sederhana tanpa beban lampau perut dan mengunyah makanan dengan betul. Elakkan makan tergesa-gesa.

3. Minum air yang mencukupi sepanjang hari, untuk meneutralkan kesan-kesan keasidan. Minum air suam selepas makan menghalang senak.

4. Mengurut minyak herba dilakukan dengan Peppermint, Adas, ketumbar dan marjoram, dicampur dengan apa-apa minyak pembawa (minyak badam) pada abdomen membantu dalam melegakan sakit perut kerana senak.

5. Mengambil teh halia membantu dalam mengurangkan kembung dan sakit perut.

6. Minum jumlah yang sederhana jus nanas selepas makan adalah sangat berkesan dalam merawat senak.

7. Minum teh herba disediakan daripada raspberry, blackberry, chamomile dan pudina, juga amat berkesan dalam mengurangkan masalah pencernaan yg terganggu.

8. Buah-buahan seperti anggur dan oren sangat bermanfaat dalam mengurangkan masalah senak atau pencernaan yg terganggu.

9. Mengambil jumlah sedikit benih ajwain dicampur dengan garam batu selepas makan adalah satu lagi ubat yang berkesan untuk senak.

10. Adalah lebih baik untuk mengelakkan minuman berkafein dan minuman beralkohol. Ini menambah kepada kebimbangan senak.

11. latihan fizikal yang kerap, berjalan dan mengamalkan postur yoga adalah kaedah yang paling berkesan untuk merawat masalah penghadaman dan pencernaan yg terganggu.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar