Selasa, 10 November 2015

Hilang selera makan Pemulihan semula jadi - Rawatan Anorexia Berkesan

Hilang selera makan Pemulihan semula jadi - Rawatan Anorexia Berkesan

Hilang selera makan atau keengganan untuk makan makanan boleh disebabkan oleh banyak faktor kedua-dua mental dan fisiologi. Orang akan melalui tekanan dan pergolakan emosi adalah berkemungkinan untuk mendapat penyakit ini. Gangguan gastrousus, penderitaan yang berpanjangan daripada penyakit serius dan ubat-ubatan tertentu juga menyebabkan kehilangan selera makan. Ramai mempunyai kecenderungan makan berlebihan atau makan snek di antara waktu makan. Ini adalah tabiat yang sangat buruk yang menyebabkan pelbagai masalah hati yang membawa kepada kehilangan selera makan.

Pengambilan berlebihan minuman beralkohol dan tanpa alkohol adalah satu lagi faktor utama kehilangan selera makan. Sesetengah menahan diri daripada makanan daripada takut berat badan menafikan badan nutrien yang penting. Keadaan ini dikenali sebagai tiada selera makan, di mana orang dengan sengaja mengelakkan makanan dan mengambil langkah-langkah yang melampau dalam berdiet. Ini tidak digalakkan kerana ia boleh menjejaskan fungsi normal organ-organ penting yang membawa kepada keadaan yang mengancam nyawa.

Gejala

Hilang selera makan boleh didiagnosis oleh kekurangan pengambilan makanan biasa, yang sering diikuti dengan loya. Kelemahan wujud bersama-sama dengan kemurungan dan tidak dapat tidur.

Kehilangan Pemulihan Selera

Hilang selera makan boleh dirawat dengan mudah dalam kebanyakan kes, tetapi ia tidak boleh diabaikan kerana komplikasi sekunder boleh timbul jika imuniti badan jatuh di bawah tahap tertentu.

1. Mula mengambil makanan lazat tetapi mudah hadam untuk meningkatkan selera makan. Buah-buahan dan sayur-sayuran memulihkan fungsi penghadaman dan meningkatkan selera makan.

2. Campuran jus limau dan jus halia adalah sangat berguna dalam meningkatkan selera makan. Kedua-dua limau dan halia adalah pembuka selera yang baik dan digunakan secara meluas dalam merawat hilang selera makan.

3. Pengambilan jus limau dalam air menambah sedikit garam adalah sangat berkesan dalam merawat hilang selera makan.

4. Bawang putih merangsang kelenjar pencernaan dan mengambil sup disediakan daripada bawang putih membantu dalam meningkatkan selera makan.

5. Mengambil oren menambah beberapa keping halia dan garam hitam percikan amat berkesan dalam memulihkan selera kerugian.

6. Pengambilan 30 ml jus ketumbar adalah sangat berkesan dalam meningkatkan selera makan. Taburkan sedikit garam batu untuk rasa lebih baik.

7. Chew beberapa kismis besar menambah garam dan lada hitam untuk mengasah selera anda. Rawatan ini amat berkesan, bagi orang yang pulih daripada demam atau selesema.

8. Gula-kepingan kecil halia dengan garam sepanjang hari adalah satu lagi ubat yang berkesan untuk hilang selera makan.

9. minum jus delima menambah garam batu adalah satu lagi minuman berkhasiat yang membantu dalam memulihkan selera makan.

10. Dengan mengambil buah-buahan anggur setiap hari adalah ubat yang berguna untuk merawat Anorexia.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar