Selasa, 10 November 2015

Manfaat Perubatan Jus Lemon

Manfaat Perubatan Jus Lemon

Jus lemon telah digunakan selama berabad-abad untuk pelbagai tujuan perubatan. Berjuta-juta orang di seluruh dunia minuman jus lemon sebagai makanan tambahan perubatan penting. Jus lemon boleh diambil kerana ia adalah tanpa menambah apa-apa kepadanya, atau dalam kombinasi dengan bahan-bahan lain seperti soda, garam atau gula.

Penggunaan jus adalah bantuan yang sangat baik untuk pencernaan makanan yang kita makan. Jus panas juga merupakan rawatan yang berkesan untuk masalah penghadaman utama, kerana ia dikenali untuk melegakan gejala-gejala seperti pedih ulu hati, loya dan muntah berterusan. Di samping itu, lemon membunuh parasit yang hidup di dalam sistem pencernaan manusia, seperti cacing.

Lemon adalah sangat baik dalam melegakan dan menyembuhkan kebanyakan masalah pergigian. Ia telah digunakan selama berabad-abad sebagai ubat untuk sakit gigi. Selain itu, jus menjadikan gusi kuat dan sihat, menghalang pendarahan, dan membantu menjaga gigi putih. Lemon juga berkesan dalam merawat jangkitan tekak. Tidak lama selepas jus dimakan, sakit tekak diketahui hilang. Jus lemon adalah yang baik, rawatan yang berkesan untuk keadaan seperti sakit tekak, radang tekak, dan selsema. Ia juga boleh mengurangkan sakit tekak yang berkaitan dengan tonsil radang.

Salah satu komponen utama produk penjagaan kulit adalah jus, kerana jus ini dikenali untuk mengekalkan kulit yang licin dan berkilat. Kerana ia mempunyai sifat antibiotik, lemon membantu melindungi kulit daripada jangkitan bakteria dan kulat. Penggunaan tetap jus ini untuk tujuan penjagaan kulit menghasilkan kulit yang lebih tegang dan sihat, dan mengurangkan parut gelap pada kulit.

Pada tahap yang rendah, lemon telah digunakan untuk membetulkan beberapa masalah kesihatan lain. Penormalan tekanan darah adalah salah satu daripadanya. Di samping itu, jus lemon telah digunakan untuk merawat sakit reumatik dan boleh membantu dengan penyakit pernafasan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar