Selasa, 10 November 2015

PDA Boleh A Bahaya Kesihatan

PDA Boleh A Bahaya Kesihatan

Dengan pembantu digital peribadi (PDA), akses komputer segera dan mudah alih menjadi rayuan utama di sebalik penggunaan meluas mereka. Ramai juga didorong untuk melabur dalam stesen bermain Wii, sebuah alat yang mempunyai orang yang sedang bermain tenis simulasi (atau pelbagai sukan lain) di ruang tamu mereka.

Kesan PDA pada kesihatan pengguna, bagaimanapun, juga membentangkan kebimbangan terhadap kecederaan gerakan berulang-ulang yang berkaitan dengan PDA berlebihan. Dan walaupun kecederaan gerakan berulang-ulang boleh ringan, ia boleh bertukar kronik jika tidak dirawat. Begitu juga, penggunaan Wii perlu diuruskan dengan sepatutnya supaya tidak menyebabkan ketegangan pada badan.

PDA berlebihan
Mencegah penggunaan berlebihan alat, seperti PDA atau PlayStation Wii, membentangkan dua cabaran. Dari awal lagi, peranti itu sendiri haruslah selesa dan mudah untuk digunakan. Dan dari pihak pengguna itu, rakyat perlu memahami bagaimana tubuh berfungsi dan menggunakan akal fikiran. Untuk membuat pilihan yang sihat, ia berguna untuk belajar beberapa prinsip-prinsip ergonomik.

Anda mesti memastikan keselesaan dan menonton postur anda. Memastikan alam sekitar adalah selesa dan postur anda adalah melonggarkan lagi lurus.

Dengan PDA yang lain:

Pastikan anda menyimpan pergelangan tangan anda lurus, dan mengelakkan lenturan mereka.
Begitu juga, elakkan membongkok dan berpusing leher.
Bertujuan untuk berehat lengan anda, membiarkan mereka jatuh santai di sisi badan anda.
Pastikan kerusi anda memberikan sokongan belakang yang rendah anda dan membantu anda mengekalkan postur yang betul.
Dengan permainan Wii:

Jika menggunakan biasa, pengawal tradisional, cuba untuk berehat lengan anda di atas bantal.
Memastikan terdapat banyak ruang di sekeliling kaki anda sebagai permainan anda.
Meletakkan monitor perjudian di hadapan anda, berbanding dengan sebelah, dan pastikan anda mengekalkannya pada paras mata supaya anda tidak melihat ke atas. Jika bergerak monitor bukan satu pilihan, menggerakkan badan anda dengan berdiri atau mendapatkan kerusi yang lebih tinggi.
Elakkan Force
Apabila anda menggunakan peranti, memegang ia perlahan-lahan, menjaga tangan anda santai. PDA dan pengawal permainan hanya memerlukan sentuhan ringan. Juga, berhati-hati untuk bahaya di persekitaran anda, seperti pinggir tajam yang mungkin boleh memotong peredaran anda.

Tidak kira sama ada ia adalah satu PDA atau stesen bermain Wii, anda perlu mengambil rehat menggunakan peranti, yang mahu berehat badan dan otot tertentu. Jika anda telah menggunakan PDA untuk beberapa waktu, menetapkan ia ke bawah dan pergi melakukan sesuatu yang lain, seperti bercakap di telefon atau melihat keluar tingkap dan regangan. Juga, eksperimen dengan menggunakan jari anda berbanding dengan ibu jari anda apabila anda menggunakan PDA.

Kesihatan Keseluruhan
Terdapat pelbagai faktor yang boleh mempengaruhi gangguan muskuloskeletal, seperti tahap kecergasan anda secara keseluruhan dan fleksibiliti. Ia amat penting untuk makan makanan yang seimbang, membina fleksibiliti dan kekuatan dengan latihan persembahan, dan mencari cara sihat untuk mengurangkan tekanan. Lama sebelum anda mula rasa sakit, anda perlu mendapatkan seorang doktor kiropraktik jika anda mengalami kesemutan, kebas, rasa panas atau sakit.

Ini adalah tanda-tanda amaran yang menunjukkan satu peringkat di mana anda masih boleh menentukan isu itu dan mengubah suai tingkah laku anda. Setelah anda mengalami kesakitan, ia akan mengambil lebih banyak kerja untuk membantu menyelesaikan masalah, atau keadaan anda boleh bertukar kronik. Sindrom carpal tunnel atau tendonitis, sebagai contoh, kes-kes kronik seperti. Tendonitis adalah suatu keadaan yang boleh membawa kepada masalah-masalah lain, termasuk kehilangan vaskular, urat di tangan, isu-isu peredaran atau, dalam beberapa kes yang teruk, kehilangan fungsi di kaki atas.

Untuk mengurangkan risiko berlebihan, adalah penting untuk menetapkan had. Apabila anda mesej teks, pastikan bahawa anda melakukannya untuk tidak lebih daripada tiga minit pada satu masa. Roda ibu jari dikaitkan dengan mewujudkan tendonitis, jadi berhasrat untuk melaksanakan fungsi yang sama dengan menggunakan kawalan lain. Ganti antara ibu jari dan jari telunjuk, dan penggunaan jalan pintas dan singkatan apabila menghantar mesej.

Lebih menarik lagi, doktor juga melihat kecederaan sukan pada pesakit Wii yang sebelum ini tidak aktif. Adalah penting untuk ingat untuk memulakan perlahan dan mendengar badan anda untuk tanda-tanda overextension. Seperti lain-lain jenis latihan, memanaskan badan dan menyejukkan badan rutin sesuai juga dikenakan.

Dapatkan Nasihat Chiropractor anda ini
Doktor kiropraktik boleh membantu anda mempelajari cara-cara untuk selamat menggunakan PDA dan alat elektronik lain. Di samping itu, chiropractor anda boleh membantu anda meningkatkan kesihatan anda secara keseluruhan di samping membantu anda mengelakkan kesan berlebihan alat dan penyalahgunaan.

Doktor kiropraktik anda adalah seorang pakar yang dilesenkan biasa dengan prinsip-prinsip ergonomik dan langkah-langkah keselamatan semasa teknologi-teknologi yang sentiasa berubah. Dengan direka khas pencegahan dan rawatan tentu, anda boleh terus menikmati alat tanpa meletakkan kesihatan anda pada risiko. Doktor kiropraktik anda juga boleh mengambil khidmat kaunseling pemakanan, urut, manipulasi tulang belakang, dan juga kaedah lain sebagai sebahagian daripada pelan rawatan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar