Selasa, 10 November 2015

Pil Herba And The Big Pharma refused Kekeliruan

Pil Herba And The Big Pharma refused Kekeliruan

Dalam beberapa tahun terakhir, pil herba dan ubat-ubat herba yang lain telah menjadi lebih dan lebih popular. Terdapat banyak idea-idea mengapa ini boleh, tetapi teori yang lazim adalah bahawa ia adalah disebabkan oleh bantahan terhadap amalan syarikat-syarikat besar farmaseutikal yang mengeksploitasi kekayaan yang besar dan kuasa melobi dan menghasilkan ubat-ubatan yang lebih menguntungkan daripada berfaedah.

Perubatan hari ini adalah satu cabang sains, seperti kimia, fizik atau kejuruteraan, tetapi ini adalah hanya satu perkembangan baru-baru ini. Untuk semua prasejarah dan hampir semua catatan sejarah kami, perubatan adalah lebih lanjut mengenai ritual, sihir, kepercayaan dan pendamaian dari tuhan-tuhan, syaitan, atau ahli-ahli sihir. Ini hanya dijangka, bagaimana boleh kami mengendalikan sesuatu jika kita tidak memahaminya? Herba dan ekstrak mereka atau persediaan adalah satu-satunya bentuk 'ubat' yang menawarkan harapan untuk benar-benar menyembuhkan malady, walaupun tindakan-tindakan yang mana ubat-ubat herba bekerja tidak difahami.

Dengan kedatangan pencerahan itu datang awal-awal idea-idea tentang perubatan sebagai sains. Kemajuan dalam bidang kimia dan kajian anatomi, fisiologi dan patologi membolehkan kami untuk kali pertama untuk menghargai bagaimana kesihatan kita, terdapat faktor lain seperti persekitaran dan pemakanan kita. Mungkin revolusi yang paling besar dalam sejarah perubatan walaupun adalah penemuan bahawa organisma mikroskopik adalah punca kepada banyak penyakit paling berbahaya kami. Perkembangan teori kuman penyakit dibuang negeri selama-lamanya kejahilan kita tentang berapa banyak penyakit yang sama merebak dan menjangkiti kita. Tiada lagi yang kita perlu takut kutukan, murka Allah (atau tuhan-tuhan) atau pemilikan roh jahat, penyembuh iman sekalipun jahil dan penipu pelbagai lain mahu kami.

Dari segi sejarah, perubatan herba adalah sama banyak mengenai ritual dan sihir kerana ia adalah kira-kira penyembuhan. Seperti yang kita lihat di atas, kita tidak boleh berharap untuk memahami bagaimana untuk menyembuhkan penyakit jika kita tidak memahami penyakit itu sendiri. Oleh kerana herba dan ekstrak mereka diperbuat daripada bahan kimia seperti segala-galanya di sekeliling kita dan tidak mengandungi 'ajaib' intrinsik atau harta misteri lain, kita boleh mengasingkan, belajar dan meniru bahan kimia aktif yang terkandung di dalamnya, dengan menggunakan ekstrak herba seperti yang kita akan mana-mana farmaseutikal sintetik yang seragam kompaun.

Jadi bagaimana pula bantahan kami kepada syarikat-syarikat 'pharma besar' dengan yang sekeping ini dibuka? Hanya sinis lengkap tidak dapat dipindahkan dengan cara itu mengerikan di mana beberapa syarikat-syarikat ini menjalankan diri mereka sebagai perniagaan, tetapi ini tidak mengurangkan sains di sebalik pengeluaran dan ujian dadah yang mereka buat. Kami mungkin membenci memberi tumpuan kepada pemasaran dan keuntungan ke atas kesihatan awam - terutama kesihatan di negara membangun, (jika tidak berada pemegang saham) tetapi kita tidak hidup dalam utopia, dengan menghulurkan apa-apa imaginasi. Jika kita mahu industri farmaseutikal yang memberi tumpuan semata-mata kepada penyakit menyembuhkan dan meninggalkan pertimbangan keuntungan pula, maka kita mesti bersedia untuk membiayainya melalui cukai atau sektor amal.

Apa perasaan kita tentang syarikat-syarikat farmaseutikal, kami menjangkakan ubat-ubatan yang dihasilkan untuk bekerja, dan ilmu (biasanya ketat dan tidak rasuah) daripada in-vitro ujian, in-vivo ujian haiwan dan pelbagai ujian manusia double-blind klinikal memberikan hasil yang pasti dan berulang membolehkan kita mempunyai keyakinan terhadap ubat-ubatan yang dihasilkan.

Saya berpendapat bahawa sama ada kita sedar atau tidak, kita menuntut standard keterangan sama pil herba dan ubat-ubat herba seperti yang kita lakukan farmaseutikal kami. Walaupun jumlah yang menghairankan besar daripada kita yang belum terpengaruh dengan sokongan kurang maklumat selebriti, testimoni pengguna dan bentuk lemah lain anekdot 'bukti', kebanyakan kita membeli pil herba kerana kita mengharapkan mereka untuk bekerja, dan kita mengharapkan mereka untuk bekerja kerana saintifik kajian telah menunjukkan 'X' bahawa sebatian semula jadi mempunyai tindakan yang sama dengan farmaseutikal disintesis kompaun 'Y'.

Kami percaya beberapa pil herba kerana bahan-bahan mereka telah menunjukkan keberkesanan mereka - bukan kerana kita tidak suka syarikat-syarikat farmaseutikal, walaupun kita lakukan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar