Selasa, 10 November 2015

Makanan Yang Meningkatkan memori - Diet untuk Meningkatkan Memori dan Keupayaan Pembelajaran

Makanan Yang Meningkatkan memori - Diet untuk Meningkatkan Memori dan Keupayaan Pembelajaran

Ingatan yang lemah atau hilang ingatan secara amnya dipatuhi dengan penuaan. Orang yang mengalami pengekalan daya ingatan yang lemah boleh dipertingkatkan ke tahap yang hebat mengikuti diet yang sesuai. Ia juga berkaitan dengan memperlahankan pembelajaran dan tahap rendah kepekatan yang mungkin timbul akibat gangguan fisiologi yang berbeza. Mungkin ada kehilangan ingatan sementara dengan orang tua. Keadaan ingatan yang lemah biasanya dikaitkan dengan prestasi di bawah sel-sel otak akibat penuaan. Satu juga tidak mengabaikan kesan-kesan bahaya pengambilan lebihan karbohidrat dan gula dalam diet biasa. Kehilangan ingatan perlu didiagnosis dengan betul sebelum mengambil sebarang rawatan.

Gejala

Tanda-tanda yang biasa diperhatikan daya ingatan yang lemah adalah seperti berikut.

1. Pelupa
2. Resah dalam aktiviti
3. tahap kepekatan Teruk.

Punca

Terdapat sebab-sebab yang pelbagai untuk daya ingatan yang lemah, yang boleh disenaraikan seperti berikut.

1. serangan epilepsi
2. Mabuk disebabkan kerana ketagihan arak
3. Strok
4. Penyakit Alzheimer
5. Kemurungan
6. Syarat hypothyroid
7. Terlalu banyak tekanan dan kebimbangan dalam kehidupan seharian
8. keadaan gula dalam darah tinggi
9. turun naik hormon semasa menopaus
10. keletihan otak, tidur yang tidak mencukupi.

Diet yang meningkatkan daya ingatan

Diet memainkan peranan penting dalam meningkatkan memori dan banyak daripada syarat-syarat ingatan yang lemah boleh diperbaiki melalui pengubahsuaian diet. Ramai orang yang rawatan herba mengambil teh herba atau ramuan kerap. Herba tidak syak lagi memainkan peranan penting dalam pengekalan ingatan. Diet untuk meningkatkan daya ingatan mesti diikuti kerap mengambil makanan yang betul dalam perkadaran yang betul mengikut umur.

1. Diet yang kaya dengan protein dan antioksidan adalah sesuai untuk meningkatkan ingatan. Kajian mendedahkan bahawa Choline kimia adalah penting untuk perkembangan normal otak, dan ia hadir dalam barangan makanan yang kaya paling protein. Diet yang kaya protein, yang dikenali sebagai Atkins diet boleh membantu dalam meningkatkan memori ketara. Susu, telur dan kacang mengandungi jumlah baik Choline dan perlu dimasukkan dalam diet biasa.

2. Kekurangan besi atau anemia keadaan bertanggungjawab untuk ingatan yang lemah di kalangan wanita. Besi makanan yang kaya seperti sayur-sayuran hijau, kuning telur dan daging merah perlu diambil untuk menampung kekurangan besi.

3. Makanan yang mengandungi asid lemak perlu seperti asid lemak omega-3 membantu dalam meningkatkan ingatan. Ikan air tawar dan ikan laut seperti salmon, tuna dan sardin, bermanfaat untuk otak.

4. buah-buahan dan sayur-sayuran dan makanan yang mengandungi Vitamin C dan E berwarna kaya dengan anti-oksida. Orang yang mengalami daya ingatan yang lemah mesti termasuk jumlah yang baik betik, lobak merah, pisang, lada loceng dan sayur-sayuran lain dalam diet mereka.

5. Kekurangan magnesium boleh menimbulkan keadaan ingatan yang lemah. Makanan seperti bayam dan brokoli kaya dengan magnesium dan membantu meningkatkan daya ingatan dan keupayaan tua dan muda pembelajaran.

6. Makanan tambahan herba seperti Brain O kapsul Otak bekerja menakjubkan dengan baik dalam meningkatkan daya ingatan dan keupayaan dalam tua dan muda pembelajaran. Ia adalah kaedah perubatan herba selamat untuk meningkatkan daya ingatan dan penumpuan.

Tidak ada komentar:

Poskan Komentar